Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

Safari blir inte alltid som man tänkt sig...

Av resan - 23 mars 2009 09:06

I helgen åkte vi Khutse Game reserve med Gustav, Maria och Lebule (vår värds dotter). Vi åkte med hopp om att få se lejon, giraffer, savann, öken, köra 4x4 och sova ut bland cheetahs och ormar. Under vår drygt 4 timmars bilresa från Gabs var vår största oro att vi inte skulle komma in på området eftersom vi glömt en förbetalning för entrance i naturreservatet.

Vi hade hyrt en pick-up som jag (O) och gustav körde, de andra åkte i en lånad jeep. Sista 10 milen var på en 15 meter bred grusväg där vi nästan var helt ensamma, bara att gasa J Vi mötte några vattenhinder, bara att lägga i fyrhjulsdriften och doppa nosen, jävligt gött! Väl framme vid gaten så hade vi fördel av en local och blev efter en stunds tjabblande med Gate-guardsen insläppta på safari-området. Glada i hågen började vi vårt spejande inne på Game:t, vi kör på smala skogsvägar mad väldigt högt gräs på sidorna då det just vart regnsäsong, jag har just hunnit tugga i mig mackan som jag tog vid gaten och så krockar vi med en stor jeep.

Omskakade men nöjda att vi båda kan gå ur bilen granskar vi skadorna och kommer överens med de vi krockade med att vi ska kalla på polis. Vi fick då erfara att vänta på polis ute i ödemarken i botswana är en tidsödande uppgift. Min största oro låg i hur vi skulle få tillbaks oss själva och vår krockade hyrbil till Gabs. Efter några timmar beslutade vi att ta sällskapet till gaten och insåg gladeligen att vår bil faktiskt rullade. Lite före sex på kvällen hade vi klarat av ”polisförhör och fyllt i alla papper och insett att vår hemfärd nog fick förflyttas till söndagen.

Vi slog upp tält inne i safariområdet och gjorde en eld för att hålla preadators borta och göra maten varm. Efter den omtumlande dagen så fick vi en förvånansvärt trevlig kväll runt elden och under den afrikanska stjärnhimlen som inte är av denna värld, oändligt med lyktor som vakade över oss. Lagom före sänggång fick vi extra fart in i tältet då vi började prata om alla ormar vi hört ska finnas i Khutse: mambor, tre sorters kobror osv… Tidigt nästa morgon klev vi upp och åkte ut på en safaritur i jeepen som fortfarande var okej jävligt mysig morgontur ut i savann och öken. Vi fick se massor av olika bockar, gaseller och sånt, ”sekreterar-fågeln” blev till slut gruppens favorit, en stor fågel i svart och vitt med spektakulära tofsar.

Runt lunch var de dags för hemfärd med den krockade bilen och vi var nog allihop väldans nervösa. Bilen gick fint och klarade utan skal på högersidan alla vattenhinder och körningen i sig gav en glädjekick. Vi blev omkörda av ett sällskap jeepar vars förare hade ännu starkare glädjekickar än jag… En halvtimme senare såg vi en Pajero krashad efter två voltar i en buske 15m från vägen. Emelie agerade snabbt för den skadade killen med änglavakt som hade hunnit ta sig ur bilen, han var väldigt förvirrad och hade rejäla nack och ryggsmärtor. Vi plockade med oss den skadade killen och en del av deras grejer till Lethlakeng (närmaste tätort) för deras klinik och polisstation. Idag gick allt snabbare och efter några timmar var vi påväg mot hem med vår nyfunne vän Toby och skjutsade honom till sjukhus när vi äntligen var tillbaks i Gabs.

När vi väl kom hem så är vi väldigt nöjda med helgen, att vi kommit hem och att vår värdmamma förberett ett underbart Botswanskt kvällsmål. Alla klarade sig helskinnade och enda orosmomentet är vad vi kommer få betala för bilen. Att Toby vill bjuda oss på middag senare i veckan ska bli väldigt trevligt.

Nu har vi just tryckt i oss en grym frukost på Mugg&Bean med stans bästa kaffe och ska börja veckans analysarbete före det rä dags för ny safari på fredag kväll. Bilder kommer på FB senare i veckan.