Alla inlägg under juli 2008

Av resan - 28 juli 2008 16:33

Nedan följer information gällande vaccinering inför resan. Jag måste dock öka min kunskap om ett par av dessa innan jag ber Dr skriva ut följande. Efter att ha läsa igenom FASS.se och bipacksedlarna på nedanstående läkemedel vill jag införskaffa än mer kunskap än jag nu besitter. Så håll till godo min vän, ska bara....


Malarone, tas 24 timmar innan avresa, tas med fördel tillsammans med fettrik mat för att förbättra upptaget. I tabl dagl vid samma tidpunkt under hela resan, bör dock inte överstiga 28 dagar (?) så hur löses detta blir min första fråga?


Vivotif, oralt vaccin mot tyfoid, enterokapsel. Påbörjas tre veckor för avresa. Tas under en vecka dag 1, 3, 5. Full skyddseffekt efter 14 dagar.


Stamaril, inj-vätska-suspension+förfylld spruta. Tas 10 dagar innan avresa. Lite frågor gällande utfärdande av intyg från vaccinationscentral. Vill undersöka saken vidare. Ges det intracutant som en kvaddel eller ges det subcutant?


Twinrix, Spruta 1- en månad innan, spruta 2- några dagar innan, sprutan 3-3-5 månader efter andra sprutan.


Dukoral, natriumbikarbonat. Undvik mat en timma innan samt en timma efter intag av dukoral. Grunddos- 2 doser som ges med 1-6 veckors mellanrum, ny dos efter två år. Kom överrens med läkare, fråga vaccinationscentral ang med vilka intevaller doserna ska tas.


På återseende.

Kram

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards